Mandagsreise 7: Hampi

Hampi er det mest fascinerende stedet jeg har vært. Det er en liten by i delstaten Karnataka i India, og regnes som et av de mest hellige stedene i hinduismen. Byen er omkransa av fantastiske, store steinformasjoner, mange eldgamle hinduruiner og en del arabiske byggverk.

Det er egentlig umulig å beskrive den spesielle stemninga i Hampi. Veldig mye av stemninga utløses nok av estetikken. Byen i seg selv er søt og sjarmerende, og omgivelsene tok pusten av meg. Menneskene i Hampi er sympatiske og morsomme, og får deg til å føle deg velkommen.

Bøfler på vandring gjennom ei gate i byen.

En skoleklasse på ekskursjon til noen av tempelruinene. Ungene syntes at oss turister var mye mer spennende enn ruinene!

Tempel under vann, helt nydelig. Det var så stille der inne. Vi tok av oss skoene og vassa i knehøyt vann.

Søyler i svart marmor i et av templene. Stor rikdom!

Det hvite på toppen av fjellet er et tempel til ære for apeguden Hanuman. Der bor det to babaer (hellige menn) og 350 aper. Vi gikk opp 700 trappetrinn for å komme dit.

I denne båten fløt vi nedover elva for å komme til apetempelet. Vannet var helt rolig, så turen var ren meditasjon.

Ved tempelet møtte vi blant annet denne karen, en black faced hanuman monkey.

En av babaene som bodde i tempelet. Utrolig kul fyr! Bak han en apemamma med babyen sin.

Utsikt fra apetempelet.

En morgen gikk vi opp på et annet fjell for å se soloppgangen, og da ble jeg kompis med han her. Han holdt meg i hånda til og med!

I tempelet på det fjellet fikk jeg være med og spille da disse mennene hadde morgenrituale.

Soloppgang over Hampi.

Steinformasjoner. Sånne var det fullt av rundt hele byen.

Her finner du de andre stedene jeg har skrevet om.

7 responses to “Mandagsreise 7: Hampi

  1. Ser ut som et fantastisk sted! Dit fikk jeg lyst til å dra!

  2. Ooi, så flotte bilder!! 😀

  3. Wow! India er virkelig et sted jeg vil besøke, utrolig fine bilder 🙂

  4. Fine bilder, bra post! 🙂

  5. Hei du!
    India ser fantastisk ut. Jeg vil gjerne til India. Et land med så mye spennende! Religion, arkitektur, natur, folk, maten. Og denne posten gjorde en Indiareise enda mer fristende.

    Men, det jeg ville si: Jeg har lest litt gjennom bloggen din nå, og må si du skriver nydelig. Kjempefint altså, jeg lar meg rive med i dette fine språket ditt. Jeg tror dette er en blogg jeg vil følge videre 🙂

  6. Tusen takk for nydelige bilder! 🙂 Blir helt fascinert av sånt jeg, og gjør at jeg har lyst til å reise mye mere enn jeg har gjort 🙂

  7. @Carina: Du bør absolutt prøve å få dratt dit 🙂

    @Liljen: Tusen takk 🙂

    @Miriam: Det anbefales på det sterkeste 🙂

    @normog: Tusen takk skal du ha 🙂

    @Liv: India er helt fantastisk. Tusen takk for en koselig kommentar 🙂

    @Marita: Tusen takk, du bør ta deg en tur til India altså 🙂

Legg igjen en kommentar

