Illusjon

Du er her. Men likevel ikke. Du svømmer vekk, vekk fra meg, vannet er dypt, og jeg mister deg nesten av syne. Nå trenger jeg å føle noe. Jeg skulle ha følt noe nå. Er det vannet som gjør meg nummen? Er det for kaldt?

Leppene prikker. De kjennes hovne. Jeg trekker pusten, slår armene rundt meg selv. Øynene prøver å fokusere, men det flimrer, lyset er for skarpt.

Du vet at jeg ikke liker dette. Det er som om du vil gjøre meg nervøs. Du vil at jeg skal stå klar. Alltid stå klar. Vente. Avvente. Litt til, bare litt til. Fortvilelsen rykker i meg, strekker meg, jeg vil ikke vente, men jeg klarer ikke å… klarer ikke. Det er kaldt. Du vet at jeg ikke klarer å svømme så langt. Men du vil at jeg skal gjøre det likevel.

En tanke streifer meg. Tanken som alltid dukker opp i slike situasjoner. Jeg kan snu. Jeg kan gi opp. Gå tilbake til det som venter meg. Det kjente. Det svale, det som svøper meg i lette silkelakner, bærer meg, lar meg synke ned i en varm, myk himmelseng, og bare lar meg være i fred.

Det er så langt å svømme. Du er der ute, langt ute, jeg ser deg flyte, gli, du blir ført av gårde i det brusende vannet. Og i horisonten… fremmed land. Du har fortalt meg om hva som finnes der, frihet, krefter, eventyr. Det jeg savner, næring, det som er ekte.

Jeg merker plutselig at jeg står med  tærne ute i vannkanten, i lette bevegelser skyller vannet over dem, jevnlig, jevnlig, suggererende, insisterende. Det er derfor jeg er nummen. Eller…

… jeg kjenner det nå, det er ikke nummenhet, det er frykt. Vannet er ikke kaldt. Det er bare… overveldende.

Les også: Regnbuen, Sjatteringer og Den andre

3 responses to “Illusjon

  1. Fantastisk godt skrevet. Jeg kjenner meg så igjen i dine tekster. Jeg leser og får med en gang en formening om hva det handler om. Som om du skriver for meg. Takk!

    • Så godt å høre 🙂 Jeg er like spent hver gang på om jeg skriver slik at andre kan forstå hva jeg mener. Fint å vite at jeg når fram!

Legg igjen en kommentar

