Til dere som ikke gir meg opp

Noe av det verste med å ha en psykisk sykdom er at jeg i perioder ikke har overskudd til å være et godt nok medmenneske for mine nærmeste. I de mørkeste periodene mine er jeg dårlig på å ta kontakt, jeg glemmer å svare på meldinger, jeg utsetter avtaler, avlyser besøk, orker ikke å svare når folk sier hei på facebook eller msn.

Det er fordi de dypeste dalene gjør meg sliten. Tom. Jeg har ingenting å gi, ingenting å si. Vil ikke prate, fordi jeg er skamfull over livet mitt. Har ikke lyst til å fortelle hvordan det egentlig går, for det går ikke bra. Blir matt når folk spør hva jeg holder på med, for hva holder jeg på med?

Det er ikke sånn hele tida, heldigvis. Jeg har gode perioder hvor jeg er sosial og har lyst til å være mye sammen med folk. Men nå har det vært noen uker der jeg har meldt meg litt ut, fordi det har vært så tungt. Jeg vet at noen av vennene mine har begynt å lure på om jeg er irritert på dem, at det er derfor jeg er vanskelig å få tak i.

Men det er ikke derfor.

Kjære familien min og vennene mine, dere skal vite at dere er helt fantastiske. Dere er det beste jeg har. Jeg blir kjempeglad hver eneste gang dere ringer, alle SMS’er jeg får lyser opp dagen min. Det er dere som gjør livet verdt å leve, det er dere som holder meg oppe. Dere gir meg håp. Dere minner meg på den personen jeg egentlig er. Om jeg synes Muriel holder på å forsvinne innimellom, så holder dere henne fast. Og dere vet jo at dette ikke varer evig! Psykdommen tvinger meg til å være tålmodig, og dessverre må også mine nærmeste være med og betale den prisen.

Herregud, så glad jeg er i dere. Jeg klarer ikke å vise det godt nok for tida, og det er jeg lei meg for. Men aldri tvil på hvor mye dere betyr for meg. Lov meg det.

Som Jack Nicholson sa i filmen As Good as it Gets:

You make me want to be a better person.

7 responses to “Til dere som ikke gir meg opp

  1. Kjære deg, vær ikke redd, vi gir deg ikke opp! Jeg vet at vi er mange som er veldig glad i deg og tenker mye på deg, og det er gode tanker. Du har det visst vanskelig akkurat nå, og jeg beundrer deg for at du likevel klarer å skrive og formidle det så godt. Du er utrolig ressurssterk, og du er knalltøff. Ønsker deg en stigende kurve fra nå av! Alt godt, varm klem fra Pusetante.

  2. Kjenner igjen dette ja. Og det er så godt å ha noen som er der uansett. Som bare er tålmodig når man har en dårlig periode.

  3. @Pusetante: Det er det som er så godt: at dere ikke gir opp, gjør at jeg ikke gir opp heller 🙂

    @Liljen: Utrolig godt å ha noen en ikke trenger å være redd for å miste 🙂

  4. Jeg tror ikke dine nærmeste vil gi deg opp Muriel! De forstår nok, og de vet nok hvor glad du der i dem, og hvor mye du setter pris på dem !:)

  5. Dette innlegget traff meg så godt at jeg tror jeg må skrive et eget innlegg om det…. en dag.
    Takk for en tankevekker.

Legg igjen en kommentar

