Dagens mantra: å ta imot hjelp er en styrke

Dette har vært en veldig bra dag. Haha, så uvant å skrive det. Men det er sant. Det har vært en slitsom, men herlig dag. I dag kom nemlig mamma, søstra mi og svigerbroren min og hjalp meg med å rundvaske hele leiligheten. Nå er leiligheten min igjen, det er ikke en depresjonsleilighet, det er en fin, koselig leilighet der alle raritetene mine kommer til sin rett og sofaen er endelig skikkelig oransj, ikke sånn blass-kjedelig-oransj.

Søstra mi nevnte rett over jul at mamma hadde lyst til å hjelpe meg med leiligheten, men den gangen sa jeg bastant nei. Det sitter veldig langt inne for meg å spørre om hjelp, og det er ikke lett for meg å takke ja når folk tilbyr seg å hjelpe heller.

Jeg vil helst klare meg selv. Jeg er jo et voksent menneske. Det har ofte kjentes ydmykende å ta imot hjelp, jeg har følt meg svak, udugelig, mislykka. Å trenge hjelp til å støvsuge, liksom… patetisk.

Men. Jeg har jobba hardt med meg selv. Det tok tid, men nå har jeg endelig klart å erkjenne at jeg er jo psyk, og da er det faktisk helt greit å få hjelp, helt naturlig. I perioder er jeg utrolig sliten, utmatta, tiltaksløs. Jeg sitter fast i gjørma og alle bevegelser går i slow motion. Da er det tungt, nesten fysisk umulig, å ta tak i ting selv.

Jeg prøver så godt jeg kan å se det sånn at det er et tegn på styrke å svelge stoltheten og å ta imot hjelp når det trykkende, klamme mørket har festa kloa i meg og låst meg fast. Mantraet mitt i dag: jeg er flink, ikke mislykka, som tar imot hjelp!

Livet mitt har inneholdt mye dritt og uflaks, men på et punkt er jeg virkelig heldig og takknemlig: jeg har en fantastisk god familie som hjelper meg når jeg trenger det, og som er så fine, morsomme og forståelsesfulle at en vaskedag sammen med dem er herlig og gøy – selv om jeg ble helt utslitt. Jeg er veldig glad for at jeg klarte å ta imot hjelpa fra dem. Og veldig glad for at jeg har dem.

Les også: Det store smellet og Jeg ble innlagt

3 responses to “Dagens mantra: å ta imot hjelp er en styrke

  1. Men kan vel knapt kalles særlig sterk før en erkjenner egen svakhet og sårbarhet….

  2. Helt enig med Geir. Det er en styrke å kunne vise det som er sårbart. Så flott at du gjorde det!

    Du har en veldig fin blogg forresten!

  3. @Geir: Helt enig!

    @Hanne: Tusen takk 🙂

Legg igjen en kommentar

