Å gruble eller ikke gruble

Etter at jeg ble psyk, har jeg forandra meg mye. I det siste har jeg brukt mye tid på å banke meg selv i hodet (ta det med ro, dette er bare en metafor) på grunn av alle de tingene som er feil med meg selv. Det er så mye jeg har lyst til å forbedre. Så mye jeg skulle ønske var annerledes. Jeg er stort sett misfornøyd med meg selv.

Men så. I går kom jeg over et innlegg av Astrid Valen-Utvik som satte i gang tankene mine. Astrid skriver at vi må bli flinkere til å fokusere på det vi får til. Hun vil faktisk lage seg en egen hær – hun tegner en mini-Astrid i almanakken sin hver gang hun er fornøyd med det hun har prestert i løpet av dagen.

Enkel, men genial ide, synes jeg, og vil prøve å samle på framgang og prestasjoner slik at jeg også får min egen hær.

Jeg er Muriel. For et par år siden ble jeg psyk. Det har skjedd utrolig mye med meg på den tida. Mye negativt. Og det er stort sett i lys av dét jeg vurderer meg selv. Men. Jeg har da lært mye også? Kan jeg si det så sterkt som at jeg faktisk, muligens, har fått noen nye, positive egenskaper fordi jeg har blitt psyk?

Jeg har alltid vært en grubler, og har bekymra meg for alt mulig rart. Psykdommen min ble utløst av at hjernen min lurte meg inn i noen voldsomme gruble-sessions. Katastrofetenkning kaller de det i psykologien. Jeg så konstant for meg worst case scenario, og jo mer jeg grubla, jo mer klarte hjernen min å overbevise meg om at noe forferdelig snart kom til å skje.

For å komme meg opp av den verste gropa ble jeg nødt til å lære meg å gruble mindre. Ellers hadde jeg sittet på DPS og stirra i veggen den dag i dag. Og jeg klarte det faktisk. Jeg fikk litt hjelp fra psykiateren og psykologen på DPS, men først og fremst gjorde jeg det selv. I starten satte jeg av visse tider for grubling hver dag (fra 18 til 18.15 fikk jeg lov til å gruble). Etterhvert gikk det mer og mer automatisk: jeg begynte å la meg rive med i morsomme samtaler uten å tenke «pass på å ikke ha det for gøy nå, for denne moroa varer ikke lenge uansett, snart skjer det noe som ødelegger idyllen». Jeg ble ikke lenger knekt og usikker om en kompis ikke svarte på telefonen, ble ikke redd for at han plutselig hadde begynt å hate meg eller hadde havna i ei bilulykke. Jeg bare tenkte på noe annet istedet.

Det aller meste vi bekymrer oss for, kommer aldri til å skje. Og uansett går det ikke an å forebygge katastrofer ved å gruble. For meg er det rein selvoppholdelsesdrift som gjør at jeg ikke lar grublinga ta overhånd lenger. Jeg vil ikke tilbake til den angstfylte tilværelsen der hjernen min låste meg fast i en labyrint av «enn hvis, enn hvis, enn hvis».

Når jeg nå får opprørende nyheter klarer jeg stort sett å la være å krisemaksimere. Jeg bekymrer meg rett og slett mindre. Fortsatt er jeg nok en typisk grubler, det å analysere og spekulere og veie for og imot er en stor del av min natur, tror jeg. Men det er et mye sunnere nivå på grublinga mi enn før. Jeg grubler mindre nå enn før jeg ble psyk! Det at jeg ble psyk tvang meg altså til å ta tak i tendensen min til å overanalysere.

Jeg setter mer pris på det jeg har her og nå, istedet for å bekymre meg for om jeg kommer til å miste det. Det er jeg stolt over.

Jeg vil prøve å skrive flere innlegg som handler om de sidene av meg selv hvor jeg har framgang. Og for hver gang jeg skriver et sånt innlegg får hæren min et nytt medlem.

Les også: Moki, Stress og stolthet og Det store smellet

2 responses to “Å gruble eller ikke gruble

  1. Så flott, Muriel!! Det er superviktig – og ganske vanskelig for en grubler – å begrense grublinga og heller fokusere på det positive som skjer 🙂 Du er bra! Hilsen en annen grubleline 😉

Legg igjen en kommentar

