Bagatellene og bildet

1. Når man elsker noen. Når det er ekte.

Da er det liksom bagatellene mot det store bildet. Skjønner du hva jeg mener? Bildet av oss to er så mye større, så mye mer, betyr noe helt annet og viktigere, enn alt det små som skjer.

Bildet av oss er latter, drømmer, godhet, vi betrakter hverandre og vi legger planer, eller vi bare er der sammen og ser hverandre. Bildet er malt med tykke strøk i klare, sterke farger og vi er fine, kroppene våre trekkes mot hverandre og vi må berøre hverandre konstant. Hvert ord, hver bevegelse gir gjenklang i den andre.

Bagatellene, de små misforståelsene, er ikke viktige. Det er bildet av oss som betyr noe. Bagatellene er små korn og ujevnheter i bildet, de er der, men de klarer ikke å ødelegge opplevelsen av at bildet er vakkert på den måten jeg liker det best, perfekt fordi det ikke er perfekt, intenst, rødfargen er litt for skarp, noen ord for snevre, glasskår som skjærer og glitrer i sola, det er så jævlig fint at det gjør vondt, som om jeg vrenges og det får meg til å gråte og le samtidig.

Kan du ikke se dette? At bildet av oss er så mye mer enn bagatellene, de er der, men helheten er jo tross alt uutholdelig vakker?

Så vondt. Så godt, så lindrende.

2. Drit i alt tullet, drit i at jeg er sånn og sånn og du er sånn og sånn, vi funker jo sammen for faen, vi får hverandre til å funke, vi trenger hverandre og gjør hverandre glade. Jævlig enkelt egentlig. Ikke sant?

Det var du som reiv ned muren min, og jeg veit at jeg reiv ned din også. Vi kan jo ikke gå rundt helt nakne aleine begge to?

Les også: Min historie, Frozen og Sorgen

6 responses to “Bagatellene og bildet

  1. Vakker tekst, Muriel – kudos! Driver og fikler litt med skriverier selv, takk for videre inspirasjon, ord er spennende! 🙂

    • Tusen takk 🙂 Jeg har ikke skrevet sånne tekster før. Men har funnet ut at det beste trikset er å ikke tenke, men bare føle. Da kommer ordene plutselig fram 🙂

  2. Fy flate, for en ærlig tekst. Kjente meg virkelig igjen! Skrevet flere, lignende tekster før, Muriel?

  3. Du skriver så godt! Jeg er glad jeg kan «følge med» deg her. Håper helga di er fin 🙂 Klem

    • Tusen takk S 🙂 Jeg syns det er godt at du leser her, er ikke så lett å prate om dette muntlig, får til å sette bedre ord på ting når jeg skriver.

Legg igjen en kommentar

