Forandringer

Jeg er så spent nå.

Fram til nå har jeg gått på to ulike anti-depressiva, men siden jeg i desember fikk diagnose bipolar istedet for depresjon, så skal den ene medisinen min seponeres (taes bort) og så skal jeg etterhvert begynne med en som er laga for å stabilisere stemningsleiet til bipolare personer.

Den medisinen jeg skal slutte med har jeg gått på i 1,5 år. I går kveld tok jeg for første gang en halv tablett istedet for en hel. Det skal jeg fortsette med i et par uker, og så skal jeg ta en halv tablett annenhver dag, og så skal jeg slutte helt.

Sånne medisinforandringer er bestandig litt nervepirrende synes jeg. Jeg aner jo ikke hvilket utslag det kommer til å gjøre på meg, hverken fysisk eller psykisk. Jeg tror ikke medisinen jeg slutter på har hjulpet noe særlig mot depresjonen min, men likevel. Det finner jeg ut av nå, i hvertfall. Får krysse fingrene for at jeg ikke får seponeringssymptomer.

Sannsynligvis er dette en positiv greie for meg. Tenk om den nye medisinen jeg skal begynne på hjelper skikkelig mye? Åh det hadde vært så herlig!

Les også: Bipolar: når ble jeg det?

2 responses to “Forandringer

  1. Jeg har så lyst til å spørre, grave og kommentere mer, men skapdørene mine er ikke helt åpne enda.. 😉

    Men vil du kanskje fortelle litt om bivirkninger, og navn på medisinene du har prøvd/tar?

  2. Du må bare spørre og grave, jeg syns det er supert å få spørsmål for da vet jeg mer om hva folk er interessert i å lese om. Og så får jeg tenkt igjennom en del ting som jeg kanskje ikke har tenkt på fra før.

    Jeg kan egentlig skrive et eget innlegg om medisiner og bivirkninger, men for å oppsummere kort:
    – først prøvde jeg Citalopram, det gjorde meg til nervevrak så det slutta jeg fort på
    – så begynte jeg på Remeron. Det har ikke hjulpet noe særlig mot angst/depresjon, men det fungerer søvndyssende så sånn sett har det vært bra. Men i tillegg har jeg lagt på meg mye av den, så derfor skal jeg slutte på den nå.
    – og så går jeg på Zoloft, og den funker bra. Jeg hadde MYE bivirkninger den første uka: kvalme, svimmelhet, hjertebank og ble ekstremt deppa. Men etterpå har den altså hjulpet bra, gjort meg mer stabil. Den kommer jeg til å fortsette på.
    – jeg har Valium liggende til nødstilfeller. Veldig sjelden jeg tar det, for jeg vil helst klare meg uten sånn type medisin, ettersom den er veldig vanedannende og jeg blir sløv av den.

Legg igjen en kommentar

