Bipolar: to make the best of it

Da jeg ble lagt inn skjønte jeg fort at angst og depresjon blir man ikke frisk av på en-to-tre. Det tar lang tid, og en av mye nyvunne egenskaper er tålmodighet. Etter ei stund ble jeg redd for at jeg kanskje aldri blir helt frisk. Jeg tok opp det med psykiateren min, og svaret han ga meg var uventa.

Det jeg forventa var klapp på hodet og «joooda, bare vær tålmodig, så blir du nok frisk snart, skal du se.» Men det han svarte var: «Ja, kanskje du ikke blir frisk noen gang. Men hva betyr det? Betyr det at du aldri kommer til å få til noenting, at du aldri kommer til å fungere igjen, aldri kommer til å ha et meningsfullt liv igjen?» Jeg ble helt paff, men så begynte han å ramse opp en haug med kjente, flinke folk som har slitt eller sliter med psykisk sykdom. Istedet for å gi meg falskt håp, ga han meg trua på at selv om jeg kanskje aldri blir helt frisk, så kan det godt hende at jeg får til noe likevel.

Det fins flere lister over psyke kjendiser ute på internettet, men jeg vil trekke fram Stephen Fry ettersom han er bipolar – og så er han en kul og smart fyr. Jeg kjenner meg godt igjen i mye av det han sier.

«I’m actually kind of sobbing and kind of tearing at the walls inside my own brain while my mouth is, you know, wittering away in some amusing fashion,»

Det å utrette noe setter jeg veldig høyt. Jeg har aldri sett på meg selv som pen, sjarmerende eller noe sånt, men jeg har gjort det veldig bra i studiene og også det jeg rakk av arbeidslivet før jeg ble syk. Likevel har jeg hatt en følelse av at dette er fake, jeg er ikke egentlig så innmari flink, jeg har bare hatt flaks og vært engasjert. Uansett, jeg var relativt fremadstormende karrieremessig før jeg ble syk.

I studietida tenkte jeg av og til, sånn for å oppmuntre meg selv, at deppeperiodene (for det var noen av dem) ga meg en ekstra kvalitet. Det var nesten så jeg syntes det var småkult å være litt herja til sinns. Det ga meg edge, lizzom. Jeg hadde en kompis som jeg brukte å sitte og «noie» sammen med; «herregud, vi er jo helt fucka i hodet, hva skal det bli av oss egentlig, hahaha!». Men selv om jeg på en måte venta litt på at jeg skulle gå på en skikkelig smell, så var livet mitt planlagt ut i fra at jeg skulle fullføre mastergraden og få meg en fet jobb i en organisasjon, eller bli lærer. Den der herja-til-sinns-greia var kul å ha som nachspielhumor, men jeg så ikke for meg å drive med det på heltid, for å si det sånn.

Så er vi tilbake der dette innlegget starta. Da jeg var lagt inn ga jeg faen i min grad av kulhet, samma kunne det være, for det jeg nå var redd for var om jeg aldri skulle få til å utrette noe igjen. Hvilket bedre svar kunne egentlig psykiateren gi meg enn en liste med folk som er både kule og flinke, og får til å kombinere det med psykisk sykdom?

Som Stephen Fry sier det:

«It’s tormented me all my life with the deepest depressions while giving me the energy and creativity that perhaps made my career.»

Jeg har innsett at det å få diagnosen bipolar er ikke the end of the world. Og når jeg nå har denne sykdommen, har jeg ikke noe annet valg enn å gjøre det beste ut av det.

Sjekk ut den fantastiske hjemmesida til Stephen Fry, forresten!

Les også: Psyk søker jobb, Er jeg sykdommen?, Jeg kan være både stjerne og taper

2 responses to “Bipolar: to make the best of it

  1. For et flott svar fra behandleren din! Bra med folk som faktisk gir råd som er «tilpasset» DEG, istedet for å svare det sedvanlige «joda, blir så bra atte, du må ha trua!» eller enda verre «janei, dette blir vanskelig ja.. spørs om du får tatt noen utdanning noen gang altså..»

    Såklart du kan bli hva du vil! 🙂 Jeg vet ikke, kanskje det handler å leve MED sykdommen, istedetfor å kjempe MOT den?

  2. Ja, ikke sant! Det er akkurat det det handler om, og det er det jeg holder på å lære meg 🙂

Legg igjen en kommentar

