Den vanskeligste veien

I natt hadde jeg en drøm som jeg må tenke litt på. Mye av drømmen var selvsagt ulogisk og sær, men allikevel.

Jeg drømte at jeg var på et cruiseskip sammen med mange av vennene mine. Etter ei stund sank skipet. Heldigvis var alle innendørs, og skipet var laga sånn at det ikke tok inn vann før det hadde gått ei viss tid.

Vi måtte komme oss ut av skipet før det begynte å ta inn vann. Det var to utveier. Enten kunne vi ta oss ut fra taket av skipet, og svømme rett opp. Det var den korteste veien og vi trengte ikke å holde pusten mer enn et par minutter. MEN rett over skipet var strømmene sterke og det var mange farlige skapninger der som kunne drepe oss.

Den andre utveien gikk bakover i skipet, gjennom en lang tunnel, og så måtte vi svømme laangt under vann før vi kom til overflata. Vi måtte holde pusten i mange minutter, men det var en trygg vei uten strømmer og monstre.

Et tredje alternativ var å bli igjen i skipet, men da ville vi jo drukne så fort skipet begynte å ta inn vann.

De fleste valgte alternativ to, den lengste og tryggeste veien. Jeg valgte det første alternativet, sammen med et par andre. Valget tok jeg nesten uten å tenke meg om, nærmest på intuisjon. Det gikk forbløffende lett å komme seg i sikkerhet, det var slitsomt, men det gikk. Og for en stolthet jeg kjente etterpå!

MEN. Så skjedde det jaggu igjen. Jeg var på et nytt cruiseskip sammen med familie og venner, skipet sank og det var de samme alternativene som forrige gang. Men denne gangen ble vi delt inn i grupper som skulle ta de to utveiene, og jeg ble plassert i gruppa som skulle ta den lengste veien. Det stritta imot hos meg. Jeg var såvidt med på forberedelsene, men jeg kjente at det ble helt feil. Den lange, ukjente veien kjentes utrygg for meg, mens den andre veien visste jeg hvordan jeg skulle takle, selv om den var farlig og skummel.

Jeg fikk lov til å bytte gruppe, og kom meg ut den farlige veien. Denne gangen kunne jeg i tillegg hjelpe de andre, gi dem tips og råd om hvordan det var best å svømme, ettersom jeg hadde gjort det før.

Jeg gikk til bunns ikke bare en gang, men to, og kom meg ut av det begge gangene. Den vanskeligste veien.

Legg igjen en kommentar

