Valentinsromantikk?

Jepp, det er valentinsdag og jeg må si det er begrensa hvor mye den dagen betyr for meg.

Egentlig er jeg en sånn person som liker å benytte visse anledninger til å feire vennskap/samhold/whatever. Bursdager, for eksempel, er på mange måter tøys og tull etter en har blitt voksen, det er jo ingen stor prestasjon å bli ett år eldre og jeg har ikke helt sansen for gavestyret heller. Men jeg syns bursdagen min er en flott mulighet til å ha en artig fest eller et koselig selskap sammen med folk jeg setter pris på. En unnskyldning for å være sosial og finne på noe moro, rett og slett.

Sånn kunne jeg jo sett på valentinsdagen også. Som en anledning til å finne på noe koselig/romantisk/artig sammen med den jeg liker best, eller til å feire kjærligheten på en annen måte. Men. MEN. Hele greia føles falskt og oppkonstruert. Jeg har nok erfaring med mannfolk til å kunne fastslå at romantiske gester kan ikke tvinges fram. Og det er jo akkurat sånn valentinsdagen fungerer. Kom igjen kjærest, finn på noe romantisk, NÅ, I DAG, det er jo valentinsdag! Kom igjen da! Vær romantisk!

For en stund siden ble en eller annen kjendis, husker ikke hvem, stilt spørsmålet: hva er det mest romantiske noen har gjort mot deg? Da begynte jeg å gruble litt på hva som ville vært mitt svar på det spørsmålet. Jeg er rimelig sikker på at svaret mitt involverer reisen min til India på en eller annen måte, men har ikke noe mer konkret svar enn det foreløpig*. Det som imidlertid er sikkert, er at pliktgaver/-gester i jeg har fått i forbindelse med merkedager ikke kommer på topp 50 en gang.

Romantikk og kjærlighet er spontant og personlig, ikke pliktstyrt og masseprodusert. Derfor er valentinsdagen en selvmotsigelse i mine øyne.

* når jeg har svaret klart, kommer det et eget innlegg om det!

Legg igjen en kommentar

